مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 8

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 8

مبانی نظری ارزیابی عملکرد
دانلود مبانی نظری ارزیابی عملکرد
دانلود پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد
پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد
ادبیات نظری ارزیابی عملکرد
فصل دوم پایان نامه ارزیابی عملکرد
ادبیات و مبانی نظری ارزیابی عملکرد

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد

 

 

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

 

تشریح مفهوم عملکردمسیر توسعه و تکامل سازمانها با تکامل خواسته ها، نیازها و علایق و آمال بشر همراه است. اگرچه سازمانها در طول زمان ایفا کننده نقش ها و مأموریت های مختلفی بوده اند ولی در دوره معاصر کارکرد آنها بسیار گسترده شده و انتظارات از آنها به طور مداوم رو به تزاید است. توفیق درپاسخگویی به این انتظارات نیازمند ایجاد ارتباط تنگاتنگ، مستمر و موثر بین فرآیندهای سازمانی و انتظارات گفته شده است. همچنین در دنیای رقابتی امروز سازمان ها در هر محیطی که فعالیت نمایند، دایماً نیازمند بهبود عملکرد بوده و باید تمام تلاش خود را در جهت دستیابی به تعالی عملکرد به کار گیرند لذا اهمیت پرداختن به عملکرد از سوی مدیران به عنوان یک وظیفه اساسی مطرح است.

 

امروزه نقش سازمان در دستیابی به هدفهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن چنان برجسته شده است که سازمان های هر جامعه را گردونه های تحقق اهداف آن می دانند. واقعیت آن است که سازمانها به چند دلیل از ارکان ضروری زندگی انسان ها محسوب می شوند. آن ها به جامعه خدمت نموده و ما را قادر می سازند تا کارهایی را انجام دهیم که بدون وجود آن ها از عهده انجام آن بر نمی آمدیم. دانش و آگاهی ارائه نموده و زمینه ساز توسعه فردی و رشد و سعادت بشر می گردند. با در نظر گرفتن این اهمیت و نقش و تأثیر های گوناگونی که سازمانها دارند، امروزه توجه فزاینده ای به ابعاد مختلف آنها از جمله فرایند، سیستم ها و به ویژه آنچه سازمان بدان دست می یابد (عملکرد) می شود ( سید جوادین، 1386، ص725 ).

 

بهبود مستمر عملکرد سازمان ها نیروی عظیم هم افزایی  ایجاد می کند که این نیروها می توانند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت های تعالی سازمانی شوند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش های پیش روی سازمان و کسب بازخورد واطلاع از میزان اجرای سیاست های تدوین شده و شناسایی مواردی که بهبود جدی نیاز دارند بهبود مستمر عملکرد میسّر نخواهد شد و تمامی موارد مذکور بدون اندازه گیری و ارزیابی امکان  پذیر نیست. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن نیز مستلزم اندازه گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصوّر نمی باشد ( آرمسترانگ، 1386، ص3 ).در مورد اینکه “عملکرد چیست” ؟ نگرش های متفاوتی وجود دارد. می توان عملکرد را فقط سابقه نتایج حاصله تلقی کرد. از نظر فردی، عملکرد، سابقه موفقیت های یک فرد است (سید جوادین، 1386، ص726).

در ضرورت و تشریح  وتعریف مفهوم واژه عملکرد باید خاطر نشان نمود که جایگاه این واژه از آن جا حائز اهمیت است که با تعریف وتشریح عملکرد است که می توان آن را ارزیابی یا مدیریت نمود.  هولتون وبیتز خاطر نشان ساخته اند که عملکرد یک ساختار چند بعدی است که ارزیابی آن بسته به انواع عوامل، متفاوت است. برنادین و همکارانش معتقدتد که عملکرد باید به عنوان نتایج کار تعریف شود، چون نتایج قوی ترین رابطه را با اهداف استراتژیک سازمان، رضایت مشتری و نقش های اقتصادی دارد. فرهنگ لغت اکسفورد عملکرد را به این صورت تعریف نموده است که انجام، اجرا، تکمیل، انجام کار سفارش یا تعهد شده عملکرد را مشخص می نماید. این تعریف به خروجی ها یا نتایج برمی گردد و در عین حال عنوان می کند که عملکرد در مورد انجام کار و نیز نتایج حاصل از آن می باشد. بنابراین می توان عملکرد، را به عنوان رفتار یا روشی که سازمانها، گروهها و افراد کار را انجام می دهند، تلقی نمود ( رحیمی، 1385، ص23 ).

بروم راج در تعریف خود از عملکرد معتقد است که عملکرد به معنای رفتار ها و هم به معنای نتایج است. رفتارها از فرد اجراکننده ناشی می شود وعملکرد را از یک مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می کنند. رفتارها فقط ابزارهایی برای نتایج نیستند، بلکه به نوعی خود نتیجه به حساب می آیند. و می توان جدای از نتایج در مورد آن ها قضاوت کرد، این تعریف از عملکرد، منجر به این نتیجه گیری می شود که هنگام مدیریت عملکرد گروهها و افراد، هم ورودی (رفتار) و هم خروجی (نتایج) باید در نظر گرفته شوند. هارتل این مدل را مدل ترکیبی مدیریت عملکرد می نامد. این مدل سطوح توانایی یا شایستگی و موفقیت ها را همانند گذاری و بازبینی اهداف پوشش می دهد ( آرمسترانگ، 1386، ص4 ).

 

 

 

عملکرد سازمانی عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیت کارکرد، بنابراین عملکرد سازمانی یک سازه کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد. معروف ترین تعریف عملکرد توسط نیلی و همکاران (2000) ارائه شده است: « فرایند تبیین کیفیت اثر بخشی و کارایی اقدامات گذشته ». مطابق این تعریف، عملکرد به دو جزء تقسیم می شود 1: کارایی که توصیف کننده چگونگی استفاده سازمان از منابع در تولید خدمات یا محصولات است، یعنی رابطه بین ترکیب واقعی و مطلوب دروندادها برای تولید برون دادهای معین. 2: اثربخشی که توصیف کننده درجه نیل به اهداف سازمانی است ( رحیمی، 1385، ص30 ).

 

صاحبنظران و محققین معتقدند که عملکرد موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل های سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه گیری عملکرد نباشد مشکل است (Feurer, 1995, p. 7).در دنیای رقابتی، امروزه سازمانها در هر محیطی که فعالیت نمایند، دائماً نیازمند بهبود عملکرد بوده و باید تمام تلاش خود را جهت دستیابی به تعالی عملکرد به کارگیرند. مدیریت عملکرد سازمانی فرایندی استراتژیک و جامع است که موفقیت پایدار سازمان را از طریق بهبود عملکرد فراهم می نماید. این مفهوم که امروزه جایگزین ارزیابی عملکرد شده است ضمن داشتن بار مثبت نسبت به مفهوم ارزیابی که اغلب با واکنش منفی مدیران بویژه در جامعه ی ما و سازمانهای ما روبروست، نشان دهنده ی اهمیت پرداختن به عملکرد سازمان از سوی مدیریت به عنوان یک وظیفه اساسی است. دستیابی به عملکرد برتر و کسب نتایج عالی نیز بدون داشتن برنامه ای که در قالب یک نظام منسجم و یکپارچه تدوین شده و به اجرا در بیاید، بسیار دشوار خواهد بود ( داریانی و دیگران، 1386، ص3 ).

مقصود از عملکرد سازمانی، شیوه ای است که سازمان بتواند کار ها یا وظایف خود را به نحو عالی انجام دهد ( استونر ، 1386، ص10 ).

 

 

2-7) ابعاد ارزیابی عملکردارزیابی باید از کوچکترین جزء تأثیرگذار در عملکرد یک سازمان شروع شده و با طی کردن سلسله مراتب سازمانی و استفاده از اطلاعات ارزیابی جزء به ارزیابی کل سازمان پرداخت. انجام ارزیابی در چهار سطح ضروری است:
1- ارزیابی عملکرد کارکنان : این نوع ارزیابی، ارزیابی کوچکترین واحد یک سازمان می باشد. در ادبیات مدیریت در این حوزه مدل های بسیاری برای ارزیابی عملکرد کارکنان ارائه شده است. هر کدام از این الگوهای ارائه شده در این حوزه با تکیه بر شاخص هایی که برای ارزیابی معرفی کرده اند به ارائه شیوه ای برای سنجش عملکرد کارکنان به اقدام می پردازند.

2- ارزیابی عملکرد بخشی از یک سازمان: از آنجا که یک سازمان متشکل از زیرمجموعه ها (بخش هایی) مختلف می باشد که مجموع  این بخش ها سازمان را  تشکیل می دهند، لذا برای  ارزیابی عملکرد سازمان، ارزیابی  عملکرد این زیرمجموعه ها بر مبنای شاخص ها و معیار های ارزیابی آن ها، ضروری است. در این نوع ارزیابی، ابتدا هدف و مأموریت های  یک بخش در راستای اهداف و مأموریت های سازمان مشخص شده و سپس شاخص های ارزیابی آن ها تعریف شده و به محاسبه شاخص ها و سپس ارزیابی نتایج شاخص ها اقدام می شود.  

 

3- ارزیابی عملکرد مدیر: باتوجه به اینکه نقش مدیر به عنوان یکی از عوامل مهم راهبری و هدایت سازمان غیر قابل اغماض می باشد، از ارزیابی عملکرد مدیر برای آگاهی از میزان موفّقیت در انجام نقش راهبری خود برای دستیابی به نتایج صحیح ارزیابی عملکرد سازمان ضروری است.
4- ارزیابی عملکرد سازمان: سازمان  به عنوان مجموعه هماهنگ و هدف دار از اجزاء که برای دستیابی به هدف یا اهداف با هم پیوند خورده و تشکیل یک سازمان را داده اند. امروزه سازمان یکی از مهم ترین نیازهایی است که به ضرورت وجود آن تأکید شده است. همچنین به دلیل نقش مؤثر سازمان ها و لذا ضرورت توجه به عملکرد اثرات عملکردآنها، ارزیابی عملکرد یک سازمان در حوزه فعالیت آن امری حیاتی است. لذا برای اطمینان از میزان موفقیت سازمان ها می بایست به ارزیابی میزان تناسب، تطابق و کارایی عملکرد این اجزاء بر مبنای شاخص ها و معیارهای صحیح، در جهت اهداف سازمانی اقدام نموده، بر همین اساس برای ارزیابی یک سازمان، استفاده از نتایج ارزیابی کارکنان وبخش های مختلف یک سازمان ضروری است ( سبحان اللهی، 1378، ص17 ).

 

 

 

 

فهرست مطالب
تشریح مفهوم عملکرد    3
2-6) عملکرد سازمانی    5
2-7) ابعاد ارزیابی عملکرد    7
2-8) انواع ارزیابی عملکرد    8
2-9) فرآیند ارزیابی عملکرد    10
2-10) اهداف ارزیابی عملکرد    10
2-11) مدل های شناخته شده در زمینه ارزیابی عملکرد (فرایندها و چارچوبها)    11
2-11-1) مدل سینک و تاتل (1989)    11
2-11-2) ماتریس عملکرد (1989)    12
2-11-3) مدل نتایج و تعیین کننده ها (1991)    12
2-11-4) هرم عملکرد (1991)    13
2-11-5) کارت امتیازدهی متوازن (1992)    14
2-11-6) فرایند کسب و کار  (1996)    16
2-11-7) تحلیل ذی نفعان (2001)    17
2-11-8) مدل تعالی سازمان    18
2-11-9) چارچوب مدوری و استیپل (2000)    19
راهنمایی های انتخاب شاخص ها    20
2-12) سودآوری    21
2-13) رضایت مشتری    21
عوامل مؤثر بر رضایت    23
مدل های رضایت مشتری    23
مدل کانو    25
مدل سروکوال    26
جدول 2-1) ابعاد مدل سرکوال    27
2-14) احساس امنیت مشتری    28
2-15) پیشینه تحقیق    29
پیشینه های داخلی    29
پیشینه های خارجی    34
جدول 2-2) پيشينه تحقيق    36
منابع و مآخذ    46

 

 

توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
تولید شده انحصاری در:فروشگاه ساز فایلینا

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال شخصیت خودشیفته

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال شخصیت خودشیفته کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال شخصیت خودشیفته مبانی نظری اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه تحقیق اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه داخلی اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه خارجی اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه پژوهش…

بررسی جامع و کامل آیه تطهیر

بررسی جامع و کامل آیه تطهیر آیه تطهیر آیه تطهیر چیست سوره آیه تطهیر اهل بیت در قرآن آیه تطهیر در تفسیر پیامبر دانلود پایان نامه آیه تطهیر دانلود پایان نامه معارف و الهیات اهل بیت در قرآن با توجه…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری فراتحلیل

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری فراتحلیل کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه فراتحلیل مبانی نظری فراتحلیل پیشینه تحقیق فراتحلیل پیشینه داخلی فراتحلیل پیشینه خارجی فراتحلیل پیشینه پژوهش فراتحلیل پیشینه نظری فراتحلیل ادبیات نظری فراتحلیل چارچوب نظری فراتحلیل رفتن…

بررسی انواع اخلاق در سازمانها و عوامل موثر بر رعایت اخلاق کاری

بررسی انواع اخلاق در سازمانها و عوامل موثر بر رعایت اخلاق کاری کلمات کلیدی : ابعاد اخلاق کاری اخلاق کار در ایران پایان نامه اخلاق کاری انواع اخلاق در سازمانها عوامل موثر بر رعایت اخلاق کاری اهمیت و ضرورت پرداختن…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه های فرزندپروری

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه های فرزندپروری مبانی نظری نظریه های فرزندپروری دانلود مبانی نظری نظریه های فرزندپروری پیشینه تحقیق نظریه های فرزندپروری ادبیات نظری نظریه های فرزندپروری فصل دوم پایان نامه نظریه های فرزندپروری مبانی نظری و پیشینه…

پرسشنامه ارائه الگوی مناسب استراتژیک تغییر و استفاده از آن برای افزایش عملکرد

پرسشنامه ارائه الگوی مناسب استراتژیک تغییر و استفاده از آن برای افزایش عملکرد مدیریت استراتژیك تغییر موضوعات تغییر در سطح استراتژیك ارائه الگوی مناسب استراتژیک تغییر افزایش عملکرد با استراتژیک تغییر پرسشنامه مدیریت استراتژیك تغییر پرسشنامه موضوعات تغییر در سطح…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری جرات ورزی یا ابراز وجود

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری جرات ورزی یا ابراز وجود کلمات کلیدی : مبانی نظری جرات ورزی پیشینه تحقیق جرات ورزی پیشینه پژوهش جرات ورزی فصل دوم پایان نامه جرات ورزی مبانی نظری ابراز وجود پیشینه تحقیق ابراز…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش صمیمانه 28 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش صمیمانه 28 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نگرش صمیمانه مبانی نظری نگرش صمیمانه پیشینه تحقیق نگرش صمیمانه پیشینه داخلی نگرش صمیمانه پیشینه خارجی نگرش صمیمانه پیشینه پژوهش نگرش صمیمانه پیشینه نظری…

مبانی نظری ارائه چارچوب برنامه ریزی منابع سازمانی ابری در سازمانهای ایران

مبانی نظری ارائه چارچوب برنامه ریزی منابع سازمانی ابری در سازمانهای ایران مبانی نظری رایانش ابری در سازمان برنامه ریزی منابع سازمان ابری برنامه ریزی استراتژیک با رایانش ابری مبانی نظری برنامه ریزی منابع سازمان ابری مبانی نظری برنامه ریزی…

حمایت کیفری ماهوی از زنان قربانی خشونت

حمایت کیفری ماهوی از زنان قربانی خشونت کلمات کلیدی : خشونت علیه زنان عوامل خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان در ایران ضرورت تحقیق خشونت علیه زنان دانلود پایان نامه خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان در حقوق کیفری ایران…

پاورپوینت آشنایی با شهر توکیو و سیستم های مختلف حمل و نقل در آن

پاورپوینت آشنایی با شهر توکیو و سیستم های مختلف حمل و نقل در آن پاورپوینت آشنایی با شهر توکیو و سیستم های مختلف حمل و نقل در آن آشنایی سیستم های مختلف حمل و نقل درشهر توکیو آشنایی با کشور…

یادگیری سازمانی و بررسی ارتباط آن با رفتار شهروندی سازمانی

یادگیری سازمانی و بررسی ارتباط آن با رفتار شهروندی سازمانی دانلود پایان نامه یادگیری سازمانی دانلود پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی موانع و عوامل تاثیرگذار یادگیری سازمانی و بررسی ارتباط آن با رفتار شهروندی سازمانی بررسی موانع و عوامل تاثیرگذار…

پایان نامه کارشناسی دینی عربی با عنوان مهلکات لطیفه ربانی دل و درمان آن ها

پایان نامه کارشناسی دینی عربی با عنوان مهلکات لطیفه ربانی دل و درمان آن ها بد زبانی آفات زبان امراض باطنی درمان بیماری های باطن دانلود پایان نامه کارشناسی دینی عربی با عنوان مهلکات لطیفه ربانی دل و درمان آن…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE مبانی نظری ارزیابی عملکرد HSE دانلود مبانی نظری ارزیابی عملکرد HSE دانلود پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE ادبیات نظری ارزیابی عملکرد HSE فصل دوم پایان نامه ارزیابی…

كنترل هوشمند وضعیت موتور DC

كنترل هوشمند وضعیت موتور DC كنترل وضعیت شبكه عصبی كنترل هوشمند موتور DC رفتن به سایت اصلی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت و روانشناسی با عنوان بررسی و تجزیه و تحلیل روابط بین انجام صحیح وظایف مدیریت و استفاده بهینه مدیران از كاركنان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت و روانشناسی با عنوان بررسی و تجزیه و تحلیل روابط بین انجام صحیح وظایف مدیریت و استفاده بهینه مدیران از كاركنان رهبری برنامه‌ریزی سازماندهی مدیریت علمی مدیریت منابع انسانی استفاده بهینه از كاركنان دانلود…

پروژه سازه های فولادی با عنوان هتل باران کرمان همراه با فایل های اجرایی

پروژه سازه های فولادی با عنوان هتل باران کرمان همراه با فایل های اجرایی محاسبات سازه فلزی محاسبات سازه هتل باران محاسبات سازه های فلزی دفترچه محاسبات سازه فلزی طراحی سازه فلزی هتل دانلود پروژه سازه های فولادی هتل باران…

بررسی روشهای خاتمه قرارداد اختیار معامله

بررسی روشهای خاتمه قرارداد اختیار معامله پایان نامه قرارداد اختیار معامله تعریف قرارداد اختیار معامله قرارداد اختیار معامله چیست؟ مفهوم قرارداد اختیار معامله سقوط قرارداد اختیار معامله خاتمه قرارداد اختیار معامله درون بازار بورس روشهای خاتمه قرارداد اختیار معامله رفتن…

پاورپوینت لیزر نیم رسانا

پاورپوینت لیزر نیم رسانا لیزر فوتون گسیل القایی لیزر نیم رسانا تبدیل مستقیم جریان برق به جریان منظمی از فوتونها سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل دانلود پاورپوینت لیزر…

چالش های اقتصادی موجود در بخش نفت

چالش های اقتصادی موجود در بخش نفت دانلود مقاله رشته نفت و اقتصاد با عنوان چالش های اقتصادی موجود در بخش نفت افزایش مالیات بر نفت در کشورهای صنعتی جهان راههای کاهش زیانهای ناشی از تحولات اخیر بازار نفت و…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری زناشویی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری زناشویی مبانی نظری پرخاشگری زناشویی پیشینه پرخاشگری زناشویی دانلود مبانی نظری پرخاشگری زناشویی پیشینه تحقیق پرخاشگری زناشویی ادبیات نظری پرخاشگری زناشویی فصل دوم پایان نامه پرخاشگری زناشویی مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری زناشویی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شاخص های توسعه پایدار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شاخص های توسعه پایدار مبانی نظری شاخص های توسعه پایدار ادبیات و مبانی نظری شاخص های توسعه پایدار پیشینه تحقیق شاخص های توسعه پایدار دانلود مبانی نظری شاخص های توسعه پایدار فصل دوم پایان نامه…

موتورهای کششی جریان مستقیم

موتورهای کششی جریان مستقیم درایوهای ترکشن موتورهای تراکشن جریان مستقیم سیستم های حمل و نقل الكتریكی DC موتورهای کششی جریان مستقیم موتورهای تراکشن موتورهای کششی دانلود مقالات الکترونیک دانلود مقالات مهندسی الکترونیک رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته الکترونیک موتورهای…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اجرای احکام داوری بین المللی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اجرای احکام داوری بین المللی مبانی نظری اجرای احکام داوری بین المللی دانلود مبانی نظری اجرای احکام داوری بین المللی پیشینه تحقیق اجرای احکام داوری بین المللی ادبیات نظری اجرای احکام داوری بین المللی فصل…

بررسی مقایسه ای پایبندی به دین در دانشجویان و طلاب

بررسی مقایسه ای پایبندی به دین در دانشجویان و طلاب پایبندی به دین دین ورزی طلاب دین ورزی دانشجویان بررسی میزان پایبندی مذهبی دانشجویان نگرش جوانان 2919 سال به دین ارزیابی دین ورزی جوانان حوزوی و دانشگاهی بررسی مقایسه ای…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *