عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی و روشهای دانش آفرینی در آنها

عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی و روشهای دانش آفرینی در آنها

پایان نامه با موضوع مدیریت دانش
دانلود پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش doc
موضوع پایان نامه مدیریت دانش
مدیریت دانش در سازمان های دولتی
روشهای دانش آفرینی در سازمان
عناصر و ابعاد مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی و روشهای دانش آفرینی در آنها

 

 

 

 

 

مقدمه

مدیریت دانش به هرنوع فعالیتی که به تجربه و دانش ذهنی افراد توجه کرده به گونه ای که بتواند با آشکار سازی و به اشتراک گذاری آن به هم افزایی دانش کمک کند، گفته می شود. هم افزایی دانش می تواند به دانش آفرینی مشترک نسبت داده شود. این اشتراک در خلق دانش، همکاری مستقیم در خلق دانش نیست بلکه به خلق دانش بر مبنای دانسته ها (دانش خلق شده پیشین) که به اشتراک گذاشته شده اشاره دارد. بنابراین مدیریت دانش به فرایندی اشاره دارد که دارای یک نقطه اغازین و روند تکاملی است. این روند مراحلی چون کسب اگاهی نسبت به دانش نهان، عیان سازی، به اشتراک سازی گسترش و درک و بهره گیری از آن در خلق دانش جدید را طی می کند. در این روند مرحله آغازین که به شناسایی و آگاهی از دانش نهفته در ذهن اختصاص دارد، به مرحله بلوغ که درک، استفاده و خلق مجدد است، می رسد. این فرایند یعنی اشکار شدن دانش نهان، نهان شدن دانش آشکار و باز خلق دانش که نوناکا و تاکوچی آن را چرخه مدیریت دانش می نامند(نوناکا و تاکوچی، 2009).

 

 مدیریت دانش که همواره با کشف و خلق با قلمرو دانستنی های کشف نشده سروکار دارد، عامل و فرایندی است برای تحول، توسعه و رشد، مفهومی چند بعدی و گسترده دارد. در فرایند مدیریت دانش و در ابعاد مختلف آن دانش عامل اصلی برای گذار از یک مرحله و ورود به مرحله دیگر است. از سوی دیگر، این حرکت مهارت های چندی را طلب می کند تا هماهنگ با دانش مربوطه بتوان مراحل را یک به یک سپری کرد. برای نمونه در مرحله کسب، به دانش و مهارت لازم در مورد چگونگی کسب دانش نهان و یا چگونگی کسب آن نیاز است؛ یعنی باید مجهز به دانش و مهارت مورد نیاز در مورد چگونگی استفاده از فنون گفتگو، مصاحبه و یا طراحی ابزارهایی مانند پرسشنامه، فرم نظر سنجی و نیز مشاهده بود تا بتوان دانش ذهنی همکاران و یا کاربران عیان ساخت و با بهره گیری از دانش و مهارت سازماندهی به عیان سازی و نظم دادن به آن پرداخت (افشار زنجانی، 1383).

 

 

كانگ و پاندیا (2003) استدلال می‌كنند كه برای شناسایی عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی باید پژوهش‌های متعددی انجام شود. با این وجود آنها عناصر زیر را به عنوان عناصر پیشنهادی برای چارچوب مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی ارائه كرده‌اند (ابطحی و صلواتی، 1385: 127).

 

 مردم و فرهنگ سازمانی

ایجاد یك فرهنگ سازمانی (شامل ارزش‌ها و رفتارها) صحیح برای مدیریت دانش، مهم‌ترین و در عین حال مشكل‌ترین چالش مدیریت دانش است، از آنجا كه مدیریت دانش یك موضوع انسانی است، موفقیت آن وابسته به این است كه مردم برای توزیع دانش، اول: برانگیخته شده باشند، دوم: توانایی آن را داشته باشند، سوم: توانایی استفاده از دانش دیگران را هم داشته باشند. با توجه به سلسله مراتبی بودن سازمان‌های دولتی و تعامل ضعیف بین اجزای سازمان، به نظر می‌رسد ایجاد چنین فرهنگی با موانع متعددی روبرو می‌شود. برای ایجاد فرهنگ توزیع دانش، چهار‌چوب مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی باید: در خصوص مزایای مدیریت دانش آگاهی دهد، محیطی مبتنی بر اعتماد ایجاد نماید، به افراد پاداش‌های رسمی داده و قدردانی نماید، تیم دانش تشكیل دهد.

– فرایند

ترسیم متدولوژی مدیریت دانش با توجه به پیشینه موجود، این فرایندها را در بر می‌گیرد:

تعیین و شناسایی، كسب دانش، انتخاب، ذخیره، توزیع دانش، به كارگیری، ارزیابی و سنجش

فناوری

دانش سازمانی باید به گونه‌ای مناسب حفظ و نگهداری شود. فناوری باید به گونه‌ای انتخاب شود كه دانش مورد نیاز افراد را در اختیار آنها قرار دهد. برای مدیریت دانش سازمان‌های دولتی باید به سراع فناوری‌های رفت كه برقراری تعاملی پویا با شهروندان را امكان‌پذیر سازد.

همچنین كارل ویگ (2000) در مقاله‌ای با عنوان كاربرد مدیریت دانش در مدیریت دولتی عناصر ذیل را برای چارچوب مدیریت دانش در مدیریت دولتی پیشنهاد كرده است:

الف) بهبود كیفیت خدمات دولتی: مدیریت دانش باید ارتقای كیفیت خدمات دولتی را در رأس برنامه‌های خود قرار دهد، به عبارتی، با توجه به آنكه بخش دولتی با عامه مردم و نه قشر خاصی از آنها در ارتباط است، ارتقای كیفیت این بخش اثری عمده بر میفیت زندگی مردم دارد.

ب) آماده كردن شركای خط‌مشی گذاری: كارل دیك معتقد است كه شهروندان مهم‌ترین شركای خط‌مشی گذاری سازمان‌های دولتی هستند. از نظر ویگ، یك شهروند دانا به منزله یك شریك خط‌مشی گذاری خوب است، به همین خاطر، مدیریت دانش باید توسعه نیروهای دانشی مستعد و توسعه سرمایه‌های هوشمند در میان شهروندان را نیز مورد توجه قرار بدهد (ابطحی و صلواتی، 1385: 129- 128).

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده 1

   2-1- مقدمه 13

   2-2- دانش 13

   2-3- اطلاعات 14

   2-4- تفاوت اطلاعات و دانش 14

   2-5- طبقه‌بندی انواع دانش 15

     2-5-1- انواع دانش از نظر نوناكا 16

     2-5-2- انواع دانش از نظر نوناكا و تاكه‌اوچی 17

     2-5-3- انواع دانش از نظر وارنك و دیگران 17

     2-5-4- طبقه‌بندی انواع دانش از نظر فایر استون 18

     2-5-5- انواع دانش از نظر جورنا 18

     2-5-6 – انواع دانش از نظر بلاكر 19

     2-5-7- انواع دانش از نظر لیدنر و علوی 19

     2-5-8- انواع دانش از نظر ارسطو 19

     2-5-9- دانش اصلی و  دانش فرعی 20

   2-6- سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی 20

   2-7- جریان دانش 20

   2-8- فرآیند دانش 21

     2-8-1- در اختیار گرفتن دانش 21

     2-8-2- ذخیره‌سازی 21

     2-8-3- پردازش 21

     2-8-4- انتقال 21

   2-9- خصوصیات دانش 22

   2-10- منابع دانش 23

   2-11- دانش سازمانی 25

   2- 12- مفهوم مدیریت دانش 27

   2- 13- تاریخچه مدیریت دانش  29

   2-14- تئوری‌های مدیریت دانش 31

     2-14-1- تئوری مدیریت دانش جامع (CKMT) 31

     2-14-2- تئوری مدیریت دانش تیمی (TKMT) …32

     2-14-3- تئوری مدیریت دانش جامعه‌گرا 32

   2-15- هدف های مدیریت دانش 33

   2-16- عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی 33

     2-16-1- مردم و فرهنگ سازمانی 34

     2-16-2- فرایند 34

     2-16-3-  فناوری 34

   2-17- عوامل كلیدی موفقیت مدیریت دانش 34

   2-18- مدل‌های مدیریت دانش 37

     2-18-1- مدل عمومی دانش در سازمان 37

     2-18-2- مدل بویسوت 34

     2-18-3- مدل نوناكا 35

     2-18-4- مدل نوناکا و تاکه اوچی 40

     2-18-5- مدل فلاین 41

     2-18-6- مدل چو 42

     2-18-7- مدل استیو هالس 43

     2-18-8- مدل پیتر گوتشاک 44

     2-18-9- مدل لیانج 45

   2-19-  روش‌های دانش آفرینی در سازمان 47

     2-19-1- كسب دانش 47

     2-19-2-  اجاره دانش 47

     2-19-3- منابع متعهد 48

     2-19-4- هم جوشی 48

     2-19-5- تطابق 48

   2-20- چرخه‌ی مدیریت دانش 48

     2-20-1- نیاز به دانش 50

     2-20-2- توسعه و بهبود دانش 50

     2-20-3- توزیع و نشر دانش 51

     2-20-4- بهره‌برداری از دانش  51

     2-20-5- حفظ و ذخیره دانش 52

     2-20-6- ارزیابی دانش 52

   2-21- موانع و چالشهای مدیریت دانش 53

   2-22- پیشینه‌ تحقیق 57

     2-22-1- پژوهش‌های خارجی 57

     2-22-2- پژوهش‌های داخلی 58

   2-23- چارچوب نظری تحقیق 63

   2-24- مدل نظری تحقیق 68

 

منابع

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول(2-1) كاربرد انواع دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ (جورنا، 2001) 18

جدول (2-2) عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش 35

جدول (2-3) مدل SECL تعامل دانش نهفته و صریح نوناکا 40

جدول(2-4) چارچوب نظری تحقیق 63

 

 

 

 

 

نمونه سوالات آزمون استخدامی آموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی صنایع چوب

نمونه سوالات آزمون استخدامی آموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی صنایع چوب نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی آموزگار دوره ابتدایی نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی دبیری ورزش نمونه سوالات آزمون…

بررسی تاسیسات الکتریکی شرکت جابون

بررسی تاسیسات الکتریکی شرکت جابون بررسی تاسیسات الکتریکی بررسی تاسیسات الکتریکی شرکت جابون سیستم اتصال زمین طراحی سیستم برق اضطراری سیستم های اعلام و اطفای حریق شناسایی و انتخاب سیم دانلود پایان نامه الکترونیک دانلود پایان نامه رشته الکترونیک رفتن…

بررسی فقهی و حقوقی تلقیح مصنوعی و وضعیت اهدا تخمک و اجاره رحم در حقوق

بررسی فقهی و حقوقی تلقیح مصنوعی و وضعیت اهدا تخمک و اجاره رحم در حقوق پایان نامه تلقیح مصنوعی پایان نامه اجاره رحم بررسی فقهی تلقیح مصنوعی بررسی حقوقی تلقیح مصنوعی تلقیح مصنوعی در فقه امامیه وضعیت حقوقی اهدا تخمک…

پرسشنامه خودسنجی افسردگی کودکان بیرلسون (DSRS) کودکان و نوجوانان

پرسشنامه خودسنجی افسردگی کودکان بیرلسون (DSRS) کودکان و نوجوانان کلمات کلیدی : مقیاس خودسنجی افسردگی پرسشنامه افسردگی بیرلسون پرسشنامه خودسنجی افسردگی دانلود پرسشنامه خودسنجی افسردگی پرسشنامه خودسنجی افسردگی بیرلسون پرسشنامه خودسنجی افسردگی کودکان پرسشنامه خودسنجی افسردگی نوجوانان مقیاس خودسنجی افسردگی…

تشریح مفهوم رضایت مشتری و شاخص های آن در سطح بین المللی

تشریح مفهوم رضایت مشتری و شاخص های آن در سطح بین المللی مفهوم رضایت مشتری اندازه گیری رضایت مشتری روشهای اندازه گیری رضایت مشتری مدل های اندازه گیری رضایت مشتری شاخص رضایت مشتری csi شاخص های رضایت مشتری تعریف عملیاتی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ابراز وجود

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ابراز وجود کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ابراز وجود مبانی نظری ابراز وجود پیشینه تحقیق ابراز وجود پیشینه داخلی ابراز وجود پیشینه خارجی ابراز وجود پیشینه پژوهش ابراز وجود پیشینه نظری ابراز وجود ادبیات…

بررسی افراز در قانون ثبت و سازوکار اجرایی آن

بررسی افراز در قانون ثبت و سازوکار اجرایی آن کلمات کلیدی : افراز در قانون ثبت افراز در قانون مدنی تعریف افراز در قانون ثبت قانون افراز در شهرداری تقسیم مال غیر منقول تقسیم مال غیر منقول مشاع پایان نامه…

مقاله مطالعه آزمایشگاهی آبشستگی موضعی اطراف سری آبشکن های L

مقاله مطالعه آزمایشگاهی آبشستگی موضعی اطراف سری آبشکن های L عمق آبشستگی آبشستگی موضعی آبشکن های L شکل فاصله بین آبشکن ها حفاظت دیواره خارجی رودخانه ها مقاله آبشستگی موضعی اطراف سری آبشکن های L شکل مقاله آبشستگی در آبشکن…

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مکانیک و ریخته گری با عنوان تولید چدن با گرافیت فشرده با استفاده روش افزودن گوگرد به مذاب عملیات شده با منیزیم

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مکانیک و ریخته گری با عنوان تولید چدن با گرافیت فشرده با استفاده روش افزودن گوگرد به مذاب عملیات شده با منیزیم چدن با گرافیت فشرده مکانیزم تشکیل گرافیت فشرده ریز ساختاری و مورفولوژی چدن…

اثرات احساس تنهایی در دوره نوجوانی و بررسی نظریه های آن

اثرات احساس تنهایی در دوره نوجوانی و بررسی نظریه های آن کلمات کلیدی : پایان نامه احساس تنهایی ریشه های احساس تنهایی نظریه های احساس تنهایی پایان نامه در مورد احساس تنهایی طبقه بندی ویس از احساس تنهایی احساس تنهایی…

رویکردها و نظریه های مختلف انگیزش تحصیلی

رویکردها و نظریه های مختلف انگیزش تحصیلی مولفه های انگیزش تحصیلی نظریه های انگیزش تحصیلی نظریه های انگیزش پیشرفت تحصیلی نظریه های مربوط به انگیزش تحصیلی انگیزش تحصیلی دانش آموزان اهمیت انگیزش تحصیلی ابعاد انگیزش تحصیلی انواع انگیزش تحصیلی تعریف…

مبانی نظری ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب بانک تجارت

مبانی نظری ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب بانک تجارت مبانی نظری ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد بانکها مبانی نظری ارزیابی عملکرد حسن میرزایی اهرنجانی پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد بانکها شاخص ارزیابی عملکرد بانک شاخص…

مبانی نظری شناسایی و بکارگیری عوامل مدیریتی مختلف موثر در بهره وری سازمان

مبانی نظری شناسایی و بکارگیری عوامل مدیریتی مختلف موثر در بهره وری سازمان بهره وری سازمان عوامل موثر بر بهره وری سازمان اولویت عوامل موثر بر بهره وری سازمان نقش رهبری در بهره وری سازمان نقش سازماندهی در بهره وری…

پرسشنامه سیاهه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران

پرسشنامه سیاهه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران کلمات کلیدی : مقیاس اضطراب امتحان TAI پرسشنامه اضطراب امتحان پرسشنامه اضطراب امتحان 37 سوالی پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی دانلود پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران دانلود پرسشنامه اضطراب…

بررسی تاثیر متغیرهای كنترل راهبردی بر افزایش اثربخشی

بررسی تاثیر متغیرهای كنترل راهبردی بر افزایش اثربخشی اثربخشی کنترل راهبردی متغیرهای کنترل راهبردی رابطه متغیرهای كنترل راهبردی با اثربخشی بررسی تاثیر متغیرهای كنترل راهبردی بر افزایش اثربخشی دانلود پایان نامه کارشناسی مدیریت بازرگانی دانلود پایان نامه رشته مدیریت بازرگانی…

شناسایی علل پیدایش و بروز جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکتها و ارئه راهکارها

شناسایی علل پیدایش و بروز جرایم و جعل اسناد ثبتی و ثبت شرکتها و ارئه راهکارها کلمات کلیدی : پایان نامه ثبت اسناد پایان نامه جعل اسناد پایان نامه در مورد جعل اسناد جعل اسناد ثبتی در حقوق ایران جعل…

اکالیپتوس ، انواع گونه ، رویش آن در جنوب ایران

اکالیپتوس ، انواع گونه ، رویش آن در جنوب ایران اکالیپتوس تکثیر اکالیپتوس رویش اکالیپتوس در جنوب ایران دانلود اکالیپتوس ، انواع گونه ، رویش آن در جنوب ایران سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در…

پروپوزال ارائه چارچوب برنامه ریزی منابع سازمانی ابری در سازمانهای ایران

پروپوزال ارائه چارچوب برنامه ریزی منابع سازمانی ابری در سازمانهای ایران پروپوزال رایانش ابری در سازمان برنامه ریزی منابع سازمان ابری برنامه ریزی استراتژیک با رایانش ابری پروپوزال برنامه ریزی منابع سازمان ابری پروپوزال برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات تعامل…

مقاله رشته حقوق با عنوان اکراه در قتل

مقاله رشته حقوق با عنوان اکراه در قتل قتل اکراه مقررات كیفرى دانلود مقاله رشته حقوق با عنوان اکراه در قتل خرید مقالات حقوقی سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام…

مقایسه ی اثرگذاری هویت برند بر قصد خرید در برندهای اصلی و مقلّد

مقایسه ی اثرگذاری هویت برند بر قصد خرید در برندهای اصلی و مقلّد برند عناصر برند برندهای مقلّد تصویر برند قصد خرید تاریخچه برند منشور هویت پایان نامه مدیریت بازرگانی رفتن به سایت اصلی   مقایسه اثرگذاری هویت برند بر…

ویژگیها و الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی

ویژگیها و الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی ویژگیهای فرهنگ سازمانی الگوهای شناخت فرهنگ سازمانی پایان نامه فرهنگ سازمانی دانلود پایان نامه فرهنگ سازمانی ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت شکل گیری فرهنگ سازمان رفتن به سایت اصلی دانلود…

انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی توسط داوران

انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی توسط داوران داوری تجاری بین المللی پایان نامه داوری تجاری بین المللی قانون حاکم بر ماهیت دعوی انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی حقوق فراملی بازرگانی اعمال حقوق فراملی بازرگانی رفتن به سایت اصلی…

مدل بومی برای شکل گیری سیاست های زیست محیطی ایران

مدل بومی برای شکل گیری سیاست های زیست محیطی ایران توسعه پايدار ابعاد توسعه پايدار خط مشی گذاری زیست محیطی نگرش بومی خط مشی گذاری زیست محیطی شکل گیری سیاست های زیست محیطی ایران الگو سیاست های زیست محیطی ایران…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش آبشستگی موضعی در آبشکن

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش آبشستگی موضعی در آبشکن مبانی نظری آبشستگی موضعی در آبشکن دانلود مبانی نظری آبشستگی موضعی در آبشکن پیشینه تحقیق آبشستگی موضعی در آبشکن ادبیات نظری آبشستگی موضعی در آبشکن فصل دوم پایان نامه آبشستگی موضعی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی سرمایه اجتماعی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی سرمایه اجتماعی مبانی نظری سرمایه اجتماعی دانلود مبانی نظری سرمایه اجتماعی پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی ادبیات نظری سرمایه اجتماعی فصل دوم پایان نامه سرمایه اجتماعی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی ادبیات و…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *