مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه نوآوری دانشگاهی
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی
پیشینه داخلی نوآوری دانشگاهی
پیشینه خارجی نوآوری دانشگاهی
پیشینه پژوهش نوآوری دانشگاهی
پیشینه نظری نوآوری دانشگاهی
ادبیات نظری نوآوری دانشگاهی
چارچوب نظری نوآوری دانشگاهی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نوآوری دانشگاهی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نوآوری دانشگاهی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

نوآوری دانشگاهی 
نوآوری مستمر و فراگیر در سازمان ها،  در واقع نوعی-کند وکاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است.  از آنجا که در محیط های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی باشد،  لذا دایم باید در جستجوی راه های جدید برای واکنش در برابر محیط برآمد.  به عبارتی آن دسته از سازمان ها و نظام ها می توانند در محیط پیچیده و پویا به بقای خود ادامه دهند که به طور مستمر قادر به خلق ایده ها و طرح های جدیدی جهت مقابله با فشارها و تحولات محیطی باشند( فتحی زاده و همکاران،  1389). 

 

 

از نوآوری دانشگاهی نیز تعاریف متعددی شده،  فرهنگ وبستر نوآوری دانشگاهی را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود.  هالت: اصطلاح نوآوری دانشگاهی را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط،  به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد.  وارکینگ نیز توضیح می دهد که : نوآوری دانشگاهی هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا استحکام بخشد و نیز یک برتری رقابتی بلند مدت را میسر سازد.  به عبارتی نوآوری،  خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.  کیث اظهار می دارد: نوآوری دانشگاهی عبارت از پیدایش شیوه های نو در حل مسائل گوناگون سازمانی بوسیله گروهی از کارکنان در رشته های گوناگون است( طالب بیدختی،  1383).  

 

 

 

به تعبیردراکر  (1999) از دیدگاه مدیریتی نوآوری دانشگاهی به معنای تغییری است که بعد تازه ای از عملکرد را خلق  می کند،  ولیکن از دیدگاه سازمانی نوآوری به معنای بهره برداری از ایده جدید است.  در واقع به فرایند خلق،  توسعه و اجرای یک ایده جدید یا رفتار تازه،  نوآوری دانشگاهی گفته می شود.  باید دانست که نوآوری دانشگاهی می‌تواند به عنوان تغییر سازمانی برای پاسخ به محیط خارجی یا نفوذ بر آن در نظر گرفته شود.  آمابیل  (1998) نوآوری سازمانی را پیاده کردن و اجرای موفقیت آمیز ایده های خلاق در سازمان تعریف می کند و اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده های جدید توجه دارد در صورتی که نوآوری به کاربردن آن می پردازد پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایند هایی است که نهایتاً موجب بهبود خدمات به مشتری،  کاهش هزینه و ایجاد درآمدهای جدید برای یک سازمان می انجامد. 
 کنز(2002) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرآیند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرآیند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می-خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده،  پذیرش و اجرای ایده  های جدید در فرآیند،  محصولات و خدمات است

 

 

 

ژنگ (2008) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهم ترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است.  به زغم وی امروزه به طور فزاینده ای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می شود.  از نظر جیمنز و سگارا  (2008) دلیل این امر آن است که سازمان هایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند،  سریع تر و بهتر از سازمان های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالش های محیطی پاسخ دهند،  که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش می دهد.  
بنابراین،  در یک تعریف کلی می توان نوآوری دانشگاهی را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد.  با استناد به تعاریف فوق   می توان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر آن است.  نوآوری به معنی به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید،  خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد.

  در واقع نوآوری فرآیندی است که از طریق آن،  سازمان مشکلات موجود را شناسایی و تعریف کرده سپس فعالانه دانش جدید را برای حل آنها به کار می گیرد.  به طور کلی سازمان های نوآور سازمان هایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای مشتریان تغییر مهارت های رقبا،  تغییر روحیه افراد جامعه،  تغییر شرایط تجارت بین الملل و مقررات دولتی واکنش نشان داده،  در شکل و نحوه تولیدات خود تجدیدنظر کرده و خود را متحول می سازند.  در همین رابطه پیتر دراکر نوآوری را یکی از اهداف هشتگانه در سازمان می داند.  فایول  نوآوری را یکی از اصول 14 گانه مدیریت معرفی می کند و الوین تافلر معتقد است محور موج سوم را خلاقیت و نوآوری تشکیل می دهد.  گاروین  نیز با دیدگاهی کاربردی،  سازمان یادگیرنده را سازمانی معرفی می کند که در خلق،  اکتساب و انتقال دانش و تعدیل و جایگزینی رفتارش با دانش و بینش جدید مهارت دارد. 

 

 

 در همین راستا می توان نتیجه گیری کرد که سازمان های خلاق و نوآور سازمان هایی یادگیرنده اند و یادگیری مهم ترین فرصت برای ایجاد تغییر و تحول و همگام شدن آنها با تغییرات محیطی است.  لاکت  نیز درباره ضرورت نوآوری و همگامی و هماهنگی با تحولات جدید می گوید: موج دریا تجربه ترسناکی است،  اگر در مقابل آن ایستادگی کنید شما را به گوشه ای پرتاب می-کند،  با این حال اگر بر آن سوار شوید،  می تواند در زمان کوتاهی شما را به جای دوری ببرد . به طور قطع بسیار ساده تر است که منتظر امواج تغییر باشید و بر آنها سوار شوید تا اینکه اصرار ورزید که  بی حرکت بمانید و به سویی رانده شوید.  مدیریت ساکن و بی حرکت نمی تواند مدت زیادی به طول انجامد،  موج یا آن را غرق میکند و یا کشتی این مدیریت در گل فرو می رود و همان جا باقی می ماند “بالاخره دیدگاه های بسیاری از نظریه پردازان دیگر مانند تافلر،  شون  و برگ کویست  نیز حاکی از آن است که سازمانهای امروزی نمی توانند روند و سرعت تغییرات را متوقف سازند بلکه تنها می-توانند تردیدها،  نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصت-هایی برای آموختن،  تطابق و همخوانی مطلوب تبدیل کنند(کشاورز ، 1392)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 22
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
2- 1- مقدمه 22
2-2-پیشینه پژوهش 22
2-1-1 – نوآوری دانشگاهی 22
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22
شكل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27
تولایی (1387) 27
2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31
2-2-1-4- انواع نوآوری 34
2-2-1-5- فرایند نوآوری 37
شكل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38
2-2-1-6- الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39
2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار  : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40
2-2-1-6- 4-مدل یكپارچه و شبكه ای  : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42
2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش 48
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64

2-4-1-پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی 65
2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65
2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68
منابع 72
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 78

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نارسایی هیجانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نارسایی هیجانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نارسایی هیجانی مبانی نظری نارسایی هیجانی پیشینه تحقیق نارسایی هیجانی پیشینه داخلی نارسایی هیجانی پیشینه خارجی نارسایی هیجانی پیشینه پژوهش نارسایی هیجانی پیشینه نظری نارسایی هیجانی ادبیات…

ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از تکنیک BSC

ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از تکنیک BSC ارزیابی عملکرد با استفاده از کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از تکنیک bsc…

بررسی شیوه های فرزندپروری از دیدگاه نظریه پردازان متفاوت

بررسی شیوه های فرزندپروری از دیدگاه نظریه پردازان متفاوت کلمات کلیدی : ابعاد شیوه های فرزند پروری انواع سبک های فرزندپروری نظریه های سبک فرزند پروری نظریه های شیوه های فرزند پروری شکل های موثر کنترل والدین بر فرزندان شکل…

پروپوزال اقسام شرط ضمانیه در فقه امامیه و فقه شافعی در گستره ی عقود اذنیه

پروپوزال اقسام شرط ضمانیه در فقه امامیه و فقه شافعی در گستره ی عقود اذنیه عقود اذنیه شرط ضمنی اقسام شرط ضمانیه پروپوزال شرط ضمان در عقود اذنی شرط ضمان در حقوق ایران مطالعه تطبیقی اقسام شرط ضمانی اقسام شرط…

بررسی نظریه های آزمون و عناصر استاندارد کردن آزمون ها

بررسی نظریه های آزمون و عناصر استاندارد کردن آزمون ها کلمات کلیدی : دیدگاه ها و نظریه های آزمون ویژگی های اصلی یک آزمون  خوب ویژگیهای فرعی یک آزمون  خوب عناصر مورد نظر در استاندارد کردن آزمونها رفتن به سایت…

مدارات تغذیه

مدارات تغذیه مدارات تغذیه مدارات مجتمع مدارات الكترونیكی چگونگی ساخت رگولاتورهای ولتاژ دانلود مقاله مدارات تغذیه دانلود مقالات برق دانلود مقالات مهندسی برق رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته برق با عنوان مدارات تغذیه   مقدمه تقریباً‌تمام مدارات الكترونیكی…

بررسی مقایسه ای تعهدات طرفین معامله در بیع الکترونیکی و سنتی

بررسی مقایسه ای تعهدات طرفین معامله در بیع الکترونیکی و سنتی بیع الکترونیک مقاله بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی چیست پایان نامه بیع الکترونیکی خیارات در بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی در نظام حقوقی ایران تجارت الکترونیکی بیع است یا معاطات پایان…

ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی

ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی ارزیابی عملکرد پایان نامه ارزیابی عملکرد پلیس ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت شاخص های احساس امنیت اجتماعی شاخص های امنیت اجتماعی مولفه های امنیت اجتماعی عوامل موثر بر…

پاورپوینت تجزیه و تحلیل پایانه مسافربری تنکابن

پاورپوینت تجزیه و تحلیل پایانه مسافربری تنکابن دانلود پاورپوینت تجزیه و تحلیل پایانه مسافربری تنکابن پاورپوینت شناخت ترمینال تنکابن تاریخچه ترمینال تنکابن طراحی پایانه مسافربری تنکابن سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل…

پاورپوینت بررسی نیروگاه و سلول‌های خورشیدی

پاورپوینت بررسی نیروگاه و سلول‌های خورشیدی پاورپوینت بررسی نیروگاه و سلول‌های خورشیدی بررسی نیروگاه و سلول‌های خورشیدی نیروگاه و سلول‌های خورشیدی تاریخچه انرژی خورشیدی سلول‌های خورشیدی انرژی خورشیدی کاربردهای سلولهای خوشیدی معایب سلول‌های خورشیدی مزایای سلولهای خورشیدی کاربردهای انرژی خورشید…

پرسشنامه احساس تنهایی دهشیری (1387) همراه با پایایی و روایی معتبر

پرسشنامه احساس تنهایی دهشیری (1387) همراه با پایایی و روایی معتبر کلمات کلیدی : مقیاس احساس تنهایی پرسشنامه احساس تنهایی ابعاد پرسشنامه احساس تنهایی پرسشنامه احساس تنهایی دهشیری دانلود پرسشنامه احساس تنهایی پرسشنامه احساس تنهایی 38 سوال دانلود پرسشنامه احساس…

پرسشنامه رابطه مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع در شركت های بیمه

پرسشنامه رابطه مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع در شركت های بیمه پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع پرسشنامه مدیریت دانش در شركتهای بیمه پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع در شركتهای بیمه استقرار مدیریت دانش در شرکتهای بیمه پیاده سازی…

نظریه رشد کودک تا بزرگسالی اریکسون

نظریه رشد کودک تا بزرگسالی اریکسون اریکسون نظریه رشد کودک رشد روانیاجتماعی نظریه رشد کودک تا بزرگسالی اریکسون سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق علوم…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق موسیقی درمانی 46 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق موسیقی درمانی 46 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه موسیقی درمانی مبانی نظری موسیقی درمانی پیشینه تحقیق موسیقی درمانی پیشینه داخلی موسیقی درمانی پیشینه خارجی موسیقی درمانی پیشینه پژوهش موسیقی درمانی پیشینه نظری…

اجزای هوش سازمانی و ماهیت سازمان های هوشمند

اجزای هوش سازمانی و ماهیت سازمان های هوشمند کلمات کلیدی : اجزای هوش سازمانی بهبود هوش سازمانی پایان نامه هوش سازمانی رویکردهای هوش سازمانی ماهیت سازمان های هوشمند ابزار سنجش هوش سازمانی پیش نیازهای بهبود هوش سازمانی مدل های نظری…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش آموزش ریاضی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش آموزش ریاضی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه آموزش ریاضی مبانی نظری آموزش ریاضی پیشینه تحقیق آموزش ریاضی پیشینه داخلی آموزش ریاضی پیشینه خارجی آموزش ریاضی پیشینه پژوهش آموزش ریاضی پیشینه نظری آموزش ریاضی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق چابکی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق چابکی کلمات کلیدی : مبانی نظری چابکی فصل دوم پایان نامه چابکی دانلود مبانی نظری چابکی پیشینه تحقیق چابکی پیشینه داخلی چابکی پیشینه خارجی چابکی پیشینه پژوهش چابکی پیشینه نظری چابکی پیشینه تحقیقات چابکی رفتن…

ابعاد و پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی کارکنان و چارچوبها و تاثیر مفاهیم دیگر مرتبط با آن

ابعاد و پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی کارکنان و چارچوبها و تاثیر مفاهیم دیگر مرتبط با آن رفتار شهروندی سازمانی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اهمیت رفتار شهروندی سازمانی پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی…

‌قانون داوری تجاری بین‌المللی

‌قانون داوری تجاری بین‌المللی داوری تجاری داوری بین‌المللی ‌داوری تجاری بین‌المللی ‌قانون داوری تجاری بین‌المللی مقاله داوری تجاری مقاله داوری بین‌المللی ‌مقاله داوری تجاری بین‌المللی ‌مقاله قانون داوری تجاری بین‌المللی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته حقوق ‌قانون داوری تجاری…

پاورپوینت بررسی تطبیقی مالکیت معنوی در حقوق ایران و سازمان تجارت جهانی

پاورپوینت بررسی تطبیقی مالکیت معنوی در حقوق ایران و سازمان تجارت جهانی کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی تطبیقی مالکیت معنوی در حقوق ایران و سازمان تجارت جهانی تعریف حقوق مالکیت فکری پیشینه حق معنوی مؤلّف در حقوق ایران تاریخچه حقوق…

پاورپوینت دیدگاهها در آمایش شهری

پاورپوینت دیدگاهها در آمایش شهری کلمات کلیدی : پاورپوینت دیدگاهها در آمایش شهری دیدگاهها در آمایش شهری پاورپوینت آمایش شهری اصول توسعه پایدار شهری برنامه ریزی فضایی برنامه ریزی فضایی مفهوم آمایش سرزمین برنامه ریزی آمایشی در عمل اولویت های…

نقش متغیرهای مالی بر مشارکت افراد در بازار سرمایه

نقش متغیرهای مالی بر مشارکت افراد در بازار سرمایه بازار سرمایه متغیرهای مالی توسعه اقتصادی ملی دانلود مقالات رشته اقتصاد نقش متغیرهای مالی بر مشارکت افراد در بازار سرمایه دانلود مقالات اقتصاد دانلود مقالات اقتصادی خرید مقالات اقتصاد رفتن به…

ارزیابی رویکرد چهار مرحله ای QFD

ارزیابی رویکرد چهار مرحله ای QFD گسترش عملکرد كیفی رویكرد چهار مرحله ای QFD مقاله qfd دانلود تحقیق گسترش عملکرد كیفی دانلود تحقیق مراحل QFD ماتریس خانه کیفیت qfd ارزیابی رویکرد چهار مرحله ای QFD تشریح دیدگاه چهار مرحله ای…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی 35 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی 35 صفحه کلمات کلیدی : پیشینه هوش سازمانی مبانی نظری هوش سازمانی ادبیات نظری هوش سازمانی چارچوب نظری هوش سازمانی پیشینه تحقیق هوش سازمانی پیشینه پژوهش هوش سازمانی پیشینه داخلی هوش سازمانی پیشینه…

عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد

عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد مدیریت دانش مدیریت دانش در دانشگاه آزاد استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش مقاله استقرار مدیریت…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *