مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعمیم برند 56 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعمیم برند 56 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری برند
پیشینه تحقیق برند
فصل دوم پایان نامه برند
مبانی نظری تعمیم برند
پیشینه تحقیق تعمیم برند
پیشینه داخلی تعمیم برند
پیشینه خارجی تعمیم برند
پیشینه پژوهش تعمیم برند
چارچوب نظری تعمیم برند
فصل دوم پایان نامه تعمیم برند

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعمیم برند می باشد. در بخش اول مبانی نظری تعمیم برند تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه تحقیق تعمیم برند در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

ارزیابی بسط برند و تعمیم نگرش  

برای معرفی یک بسط برند به بازار رقابتی شناخت  فرآیند تصمیم گیری مشتریان و نیز فرآیند ارزیابی بسط این برندها ضروری به نظر می رسد. پژوهشگران چندین توضیح تئوریک را برای نحوه تعمیم نگرش مشتریان از برند مادر، بسط آن و عوامل مؤثر بر این فرآیند ارائه داده اند.با وجود اینکه خود شکل گیری این نگرش ها هم از اهمیت به سزایی برخوردار است، دغدغۀ اصلی در اینجا شناخت نحوه ی تعمیم نگرش از یک برند تثبیت شده به بسط آن برند در یک طبقه محصول جدید و شناسایی عوامل مؤثر بر این تعمیم نگرش است.  

 

چند فرآیند شناخته شده توسط پژوهشگران مختلف در پی می آید:  

 

تعمیم معنایی، تعمیم احساسی و تئوری های تناسب و طبقه بندی  

از میان این تئوری های تناسب و طیقه بندی، مرسوم ترین چارچوب هایی بوده اند که برای توضیح فرآیند تعمیم نگرش در ارزیابی بسط برند به کار گرفته شده اند.  به علاوه فاکتورهای مهم دیگری نیز وجود دارند که تأثیر آن ها بر فرآیند تعمیم نگرش بررسی و اثبات شده اسـت. عواملی مثل سبد برند اصلی یا تعداد و نوع کالاهایی که با یک نام برند وجود دارند،ویژگی های شخصی مشتریان، تصویر شرکت، متغیرهای آمیخته بازاریابی مثل قیمت، توزیع و جایگاه یابی بسط برندها.  

 

تعداد پژوهش هایی که از مفهوم «تعمیم معنایی» در شناخت فرایند تعمیم نگرش از یک برند به بسط آن استفاده کرده اند انگشت شمارند.مفهوم تعمیم معنایی برگرفته از پژوهش هایی در روانشناسی زبان است کـه بر اساس آن اگر دو چیز ،کالا، شیء، مفهوم و… ،نام مشترکی داشته باشند بدون توجه به تفاوت های فیزیکی شان به شکلی مشابه مورد قضاوت قرار می گیرند.بر این اساس کربی (1967) این فرضیه را پیشنهاد کرد:  

 

 

«اگر دو یا چند کالای غیر مشابه فقط نام مشترکی داشته باشند، معنا بین آن ها انتقال می یابد و تعمیم داده مـی شود ».(Kurby, 1967)

بر خلاف این فرضیه، پژوهش کربی (1967) نشان داد که تعمیم نگرش تنها از طریق نام های برند صورت نمی گیرد و بنابراین این فرضیه رد شد.این نتایج دور از انتظار هم نبودند زیرا فرضیه ی تعمیم معنایی، رویکردی بسیار ساده انگارانه به فرآیند تعمیم نگرش داشت و نقش دیگر مؤلفه ها مثل تأثیر شهرت برند مادر و مفهوم «تناسب» را نادیده انگاشته بود.اکثر قریب به اتفاق پژوهش های انجام شده در مقوله بسط برند،متفق القول نشان می دهندکه فرآینـد ارزیابی بسط برند فرایندی پیچیده است و افراد هنگام تصمیم گیری در مورد این ارزیابی، تحت تأثیر عوامل متعددی هستند.  

 

 

 

فرآیند دیگری که در مورد بحث تعمیم نگرش وجود دارد فرآیند تعمیم احساسی برند مادر بـه بسط برندهایش است. بر اساس این فرایند، افراد احساس کلی را که در طول زمان نسبت به یک برند پیدا کرده اند، به هر چیزی مرتبط با آن برند، بدون توجه به شباهتها و تفاوتهای ظاهری تعمیم می دهند.با این حال نتایج این پژوهش ها نشان می دهند که ممکن است مشتریان نسبت به یک برند احساس مثبت داشته باشند،اما به خاطر این که تعمیم های احساسی نیز فارغ از زمینه ی میزان آگاهی و اطلاعات افراد نیست،نتوانند این حس را به کالاهای غیر مشابه با برند مادر تعمیم دهند. بنابراین اگر تعمیم احساسی فرآیندی بود که از آن طریق نگرش افراد نسبت به برند مادر به بسط برندهای آن نیز تعمیم می یافت آنگاه می بایست همه بسط برندهای آن برند اصلی، جدای از شباهت یا تفاوت ها ی ظاهری با برند مادر به صورت کاملاً مشابه ارزیابی می شدند؛در حالی که برخی از بسط برندها مطلوب تر از برخی دیگر ارزیابی می شوند.بنابراین می توان نتیجه گرفت که فرآیند ارزیابی بسط یک برند پیچیده تر از در نظر گـرفتن تنها یک فرآیند تعمیم احساس است و باید عوامل بیشتری را در آن دخیل دانست.  

 

 

 

هر چه قدر شباهت کالای جدید به محصول تثبیت شده موجود بیشتر باشد،احساسات مثبت یا منفی نسبت به برند موجود راحت تر به کالای جدید منتقل خواهد شد.  بوش و لاکن(1991)از پژوهش های خود به این نتیجه رسیدند که تعمیم احساس نسبت به یک برند به بسط آن، نه تنها تحت تأثیر قضاوت در مورد شباهت های ظاهری دو محصول است بلکه خود نیز از سطوح مختلفی از شدت برخوردار است(Boush & Loken, 1991).  و در آخر، تئوری های طبقه بندی از مرسوم ترین تئوری ها برای درك و توضیح فرایند تعمیم نگرش از یک برند بـه بسط آن برند است. 

 

 

 

 پژوهش هایی که بر این اساس انجام گرفته اند، این گونه نتیجه گیری می کنند که مشتریان، یک بسط برند را زمانی مطلوب ارزیابی می کنند که با برند مادر «تناسب» داشته باشند.در این میان تعدادی معیار نیز برای مفهوم تناسب و در نتیجه افزایش مطلوبیت ارزیابی بسط برند ذکر شده است.این معیارهای تناسب دامنه ای از تناسب ویژگی ها ی فیزیکی کالا تا سازگاری مفهوم برند را در بر می گیرد.بین علمای بازاریابی این اجماع وجود دارد که تناسب مثبت میان یک برند و برند مادر باعث ارزیابی مثبت تر بسط برند می شود.  معیار تناسب، برای درك فرآیند تعمیم نگرش از تئوری های طبقه بندی استخراج شده و به  کار گرفته شده است . بنابراین به طور خلاصه نقاط عطف اصلی در توسعه ادبیات طبقه بندی که اساس و پایه فرآیند تعمیم نگرش را شکل می دهد در ادامه توضیح داده خواهد شد.  

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم پایان نامه: چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تعمیم برند

چکیده 1

مقدمه 10

مبانی نظری پژوهش بسط برند

2-14 بسط برند 35

2-15 ارزیابی بسط برند و تعمیم نگرش 37

2-16 تناسب درک شده از برند 39

2-16-1 فرآیند طبقه بندی و معیارهای تناسب 41

2-17 تناسب محصول با طبقه و ارزیابی بسط برند 43

2-17-1 ویژگیهای برند مادر و ارزیابی بسط آن 45

2-18 تاثیرات متقابل بسط برندها و برند مادر 47

2-19 نوگرایی مصرف کننده نسبت به مصول 50

2-20 مزایای بسط برند 50

 

2-21 مروری بر تحقیقات پیشین :پیشینه تحقیق بسط برند

2-21-1 تحقیقات خارجی 52

2-21-2 تحقیقات داخلی 57

2-22 مدل مفهومی 61

2-23 شرکت فرآرده های لبنی کاله 62

منابع

 

 

 

مسئولیت مدنی دولت ناشی از انتقال خون آلوده

مسئولیت مدنی دولت ناشی از انتقال خون آلوده نظریه تقصیر مسئولیت مدنی مسئولیت مدنی دولت جبران خسارت ناشی از انتقال خون الوده مسئولیت مدنی دولت ناشی از انتقال خون آلوده دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته حقوق دانلود مقالات کارشناسی ارشد…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات شخصیت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات شخصیت مبانی نظری اختلالات شخصیت ادبیات نظری اختلالات شخصیت چارچوب نظری اختلالات شخصیت فصل دوم پایان نامه اختلالات شخصیت دانلود مبانی نظری اختلالات شخصیت پیشینه اختلالات شخصیت پیشینه تحقیق اختلالات شخصیت پیشینه داخلی اختلالات…

پرسشنامه بررسی تاثیر مدیریت عملکرد بر مشارکت کارکنان

پرسشنامه بررسی تاثیر مدیریت عملکرد بر مشارکت کارکنان پرسشنامه مدیریت عملکرد پرسشنامه استاندارد مدیریت عملکرد پرسشنامه مشارکت کارکنان دانلود پرسشنامه مدیریت عملکرد پرسشنامه مشارکت در تصمیم گیری پرسشنامه مشارکت اجتماعی پرسشنامه بهبود مشارکت کارکنان پرسشنامه استقرار نظام مدیریت عملکرد رفتن…

بررسی ریل باس و مدارات الکترونیکی و ریزپردازنده آن

بررسی ریل باس و مدارات الکترونیکی و ریزپردازنده آن واگنهای ریل باس سیستم برقی قطار دانلود پایان نامه قطار خودكشش دانلود پایان نامه قطار ریل باس سیستم برقی قطار خودكشش سیستم برقی قطار ریل باس بررسی ریل باس و مدارات…

پروپوزال پولشویی در بانک و راهکار اجرایی مقابله و مبارزه با آن

پروپوزال پولشویی در بانک و راهکار اجرایی مقابله و مبارزه با آن کلمات کلیدی : پولشویی در بانکها پولشویی در بانکداری الکترونیک پولشویی در نظام بانکی ایران مبارزه با پولشویی در بانک ها روشهای پولشویی در سیستم بانکی پولشویی الکترونیکی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت فردی 105 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت فردی 105 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هویت فردی مبانی نظری هویت فردی پیشینه تحقیق هویت فردی پیشینه داخلی هویت فردی پیشینه خارجی هویت فردی پیشینه پژوهش هویت فردی پیشینه نظری…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ابعاد ارزش ویژه برند

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ابعاد ارزش ویژه برند مبانی نظری ارزش ویژه برند پیشینه ارزش ویژه برند دانلود مبانی نظری ارزش ویژه برند پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند ادبیات نظری ارزش ویژه برند فصل دوم پایان نامه ارزش ویژه…

ابعاد و نظریه های سلامت روان و عوامل موثر بر آن

ابعاد و نظریه های سلامت روان و عوامل موثر بر آن کلمات کلیدی : ابعاد سلامت روان نظریه های سلامت روان عوامل موثر بر سلامت روان سلامت روان از دیدگاه جامعه شناسی نظریه های روانشناسی سلامت نظریه های مختلف در…

بررسی اثر سیلابزنی میكروبی بر نمونه های مغزی مخزن نفتی آغاجاری

بررسی اثر سیلابزنی میكروبی بر نمونه های مغزی مخزن نفتی آغاجاری نمونه مغزی بیوسورفکتانت نگهدارنده مغزه ازدیاد برداشت میکروبی نفت بررسی اثر سیلابزنی میكروبی بر نمونه های مغزی مخزن نفتی آغاجاری سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل…

پاورپوینت تعالی سازمان و جوایز کیفیت

پاورپوینت تعالی سازمان و جوایز کیفیت کلمات کلیدی : پاورپوینت تعالی سازمان و جوایز کیفیت تعریف تعالی سازمانی سطوح کیفیت الگوی تعالی سازمانی جایزه ملی کیفیت اروپایی EFQM جایزه ملی کیفیت ایران تندیس سیمین معیارهای جایزه ملی کیفیت ایران مدل…

مبانی نظری ارزیابی رابطه تیپ های شخصیتی و سبکهای مدیریتی

مبانی نظری ارزیابی رابطه تیپ های شخصیتی و سبکهای مدیریتی سبکهای مدیریت تیپ‌های شخصیتی سبک های مدیریت لیکرت سبک مدیریت مشارکتی مبانی نظری تیپ‌های شخصیتی مبانی نظری سبک های مدیریت لیکرت مبانی نظری سبک مدیریت مشارکتی ارتباط بین تیپ‌های شخصیتی…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی سبک های دلبستگی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی سبک های دلبستگی کلمات کلیدی : مبانی نظری سبک دلبستگی مبانی نظری سبک های دلبستگی مقاله مبانی نظری سبک دلبستگی دانلود مبانی نظری سبک دلبستگی پیشینه سبک های دلبستگی پیشینه تحقیق سبکهای دلبستگی پیشینه تحقیق سبک…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلال بدشکلی بدن

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلال بدشکلی بدن کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال بدشکلی بدن مبانی نظری اختلال بدشکلی بدن پیشینه تحقیق اختلال بدشکلی بدن پیشینه داخلی اختلال بدشکلی بدن پیشینه خارجی اختلال بدشکلی بدن…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری فشارهای عصبی سازمانی

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری فشارهای عصبی سازمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه فشارهای عصبی سازمانی مبانی نظری فشارهای عصبی سازمانی پیشینه تحقیق فشارهای عصبی سازمانی پیشینه داخلی فشارهای عصبی سازمانی پیشینه خارجی فشارهای عصبی سازمانی پیشینه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش ادبیات نظری مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش…

ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش

ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش پایان نامه فرهنگ سازمانی پایان نامه مدیریت ‌دانش پیاده سازی مدیریت دانش در ارتش رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت ‌دانش پیاده سازی مدیریت دانش در نیروهای مسلح رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده…

مبانی نظری بررسی تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس متاثر از قدرتهای خارجی

مبانی نظری بررسی تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس متاثر از قدرتهای خارجی تحولات امنیتی خلیج فارس تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس تاثیر قدرتهای خارجی بر تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس بررسی تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس متاثر از قدرتهای خارجی…

پاورپوینت پژوهش های مصرف کننده

پاورپوینت پژوهش های مصرف کننده کلمات کلیدی : پاورپوینت پژوهش های مصرف کننده پژوهش های مصرف کننده تحقیق پژوهش های مصرف کننده دانلود پاورپوینت رایگان درس رفتار مصرف کننده مقاله پژوهش های مصرف کننده مقایسه بین پژوهش بازاریابی و پژوهش…

ماهیت و علائم استرس و انواع استرس از لحاظ پیامدهای آن

ماهیت و علائم استرس و انواع استرس از لحاظ پیامدهای آن کلمات کلیدی : مدل های استرس پایان نامه استرس نظریه های مختلف در مورد استرس نظریه های روانشناسی استرس انواع استرس از لحاظ پیامدهای آن نقش سایکولوژی شناختی در…

بررسی ساختار سیستم های اسکادا

بررسی ساختار سیستم های اسکادا سیستم اسکادا سیستمهای كنترل و سرپرستی داده بررسی ساختار سیستم های اسکادا دانلود پایان نامه برق دانلود پایان نامه رشته برق بررسی ساختار سیستم های SCADA بررسی ساختار سیستم های سیستمهای كنترل و سرپرستی داده…

پاورپوینت کنترل فساد اداری

پاورپوینت کنترل فساد اداری پاورپوینت کنترل فساد اداری کنترل فساد اداری در بخش دولتی انواع فساد اداری فساد اداری جزئی فساد اداری کلان انواع فساد اداری از دیدگاه هیدن همیر هزینه های فساد اداری اهمیت پیشگیری از فساد اداری محورهای…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای درمانی 47 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای درمانی 47 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رویکردهای درمانی مبانی نظری رویکردهای درمانی پیشینه تحقیق رویکردهای درمانی پیشینه داخلی رویکردهای درمانی پیشینه خارجی رویکردهای درمانی پیشینه پژوهش رویکردهای درمانی پیشینه نظری…

پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی با عنوان هوش هیجانی در افراد درونگرا در مقایسه با افراد برونگرا در دانشجویان دانشگاه های شهر تهران

پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی با عنوان هوش هیجانی در افراد درونگرا در مقایسه با افراد برونگرا در دانشجویان دانشگاه های شهر تهران پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی با عنوان هوش هیجانی در افراد درونگرا در مقایسه با افراد برونگرا…

پایان نامه کارشناسی رشته اقتصاد با عنوان نقش سرمایه انسانی و رشد در توسعه كشور

پایان نامه کارشناسی رشته اقتصاد با عنوان نقش سرمایه انسانی و رشد در توسعه كشور توسعه كشور نقش منابع انسانی در توسعه دانلود پایان نامه کارشناسی رشته اقتصاد نقش سرمایه انسانی و رشد در توسعه كشور سیستم همکاری در فروش…

شناسایی عوامل موثر در بروز بحران بانکی در اقتصاد ایران

شناسایی عوامل موثر در بروز بحران بانکی در اقتصاد ایران بحران بانکی در ایران نظام بانکی ایران بحران بانکی در اقتصاد ایران عوامل موثر در بروز بحران بانکی بحران بانکی در اقتصاد ایران دانلود مقاله بحران بانکی در اقتصاد ایران…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *